Lokale SEO anno 2017

Lokale SEO verandert ongelooflijk vaak, en de factoren die de rankings bepalen kunnen enorm verschillen dan bij nationale SEO-campagnes. Hoewel SEO misschien schrikwekkend lijkt voor iemand die pas mee aan de slag gaats, is het proces eigenlijk super eenvoudig wanneer in stukken verdeeld. Hieronder is een soort van een gids die ik samen heb gevoegd aan de hand van diverse gesprekken die ik heb gehouden heb, met antwoorden op enkele veelgestelde vragen.

Wanneer ik artikels lees over handleidingen voor lokale SEO, richten zij zich veel op de inhoud die op de site staat en de links die naar de site verwijzen. Hoewel beiden belangrijk zijn, gaan ze slechts op voor ongeveer 40% van de Google Lokale zoekvergelijking. Dingen zoals recensies, sociale signalen, Google My Business-profielen en gedragsaanwijzingen dragen allemaal bij aan de positie van een site in de ranglijst en kunnen niet vergeten worden. Ik heb uigerekend hoe zwaar zij wegen (in percentages).

Waarom SEO?

De positionering binnen de ranglijst is voor een lokaal bedrijf van cruciaal belang in de marketingomgeving van vandaag. Als uw doel is om meer klanten in de dienstverlening sector te krijgen (bijvoorbeeld fotografen, huwelijksplanners of loodgieters), of meer verkopen op een fysieke locatie (winkels, boetieks) of meer verkeer naar uw bedrijf (restaurants, hotels) dan kan lokale SEO een zeer winstgevende manier zijn om dit te doen.

  • 76% van de gebruikers die iets lokaal op hun telefoon zoeken, bezoeken binnen een dag een bedrijf;
  • 28% van deze zoekopdrachten resulteert in een aankoop;
  • 30% van alle mobiele zoekopdrachten heeft een soort lokale bedoeling;
  • 82% van de smartphone gebruikers zeggen dat ze de zoekfunctie gebruiken om lokale bedrijven te vinden
    Zoektochten naar “bij mij in de buurt” groeien per jaar met een veelvoud van 2,4;

Wil je groeien? Zorg dat je lokaal gevonden wordt door lokale SEO toe te passen.

Het Google Lokaal Pakket

Wanneer u “industrie + locatie” in typt, zoals “Loodgieters Haarlem”, ontvangt u eerst een aantal advertenties, gevolgd door de lokale webpagina’s die hier gevonden worden.

Je vindt er de bedrijfsnaam, beoordelingen, het adres, telefoonnummer, openingstijden, richtingen, een link naar de website en een kaart met alle locaties.

Deze informatie wordt allemaal verzameld uit Google Mijn Bedrijf.

Het Google Snack Pakket

Het Google Snack Pack is een iets andere versie voor degenen in de horeca. Naast de eerdergenoemde gegevens geeft het bovendien een prijsklasse en een afbeelding weer, maar heeft geen telefoonnummer en link naar de website. Restaurants, hotels en degenen in de entertainmentindustrie zullen dit normaal gesproken gezien in plaats van het Google lokaal pakket.

Wat is het eerste dat onze ranking beïnvloedt? Google Mijn Bedrijf.

  1. Google Mijn Bedrijf (14,7%)
    Het eerste wat u moet doen is u aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. U kunt hier allerlei informatie over uw onderneming plaatsen. Voeg minimaal uw bedrijfsnaam, Adres en telefoonnummer toe. Uw adres mag ook een postbus zijn als het is een straatadres (ontvangt u een verificatiekaart), en uw telefoonnummer moet het belangrijkste bedrijfsnummer zijn dat u overal wilt vermelden. Let op hoe u uw naam, adres en telefoonnummer spelt en sla het ergens op.

U moet ook uw openingstijden vermelden, alsook enkele afbeeldingen. Sinds vorige week (medio september) heeft Google ook de mogelijkheid uitgebreid voor bedrijven om berichten op de Google Mijn Bedrijf-pagina te plaatsen, waar ze speciale aanbiedingen en informatie kunnen vermelden. U kunt meer over deze nieuwe berichtenfunctie lezen in de Google handleiding.

U moet uw Google bedrijfsprofiel toevoegen voordat u uberhaupt iets anders op de site kunt doen.

Een veel gehoorde vraag:
Het lijkt erop dat mijn bedrijf al staat vermeld, maar ik heb er geen controle over. Hoe kan ik het bijwerken?
Antwoord: Als het adres niet geverifieerd is, kunt u het claimen via het proces van Google dat hier wordt beschreven. Als het geverifieerd is, kunt u hier het Google-proces volgen waar Google de eigenaar probeert te contacteren en indien deze niet binnen een week wordt geclaimd beëindigd, als ongeverifieerd geboekt waar u de niet-geverifieerde claimgids kunt volgen.

Externe locatie signalen (13,6%)

Wat zijn externe locatie signalen. Externe locatie signalen is gewoon een leuke manier om directories te vermelden, en helpen Google door meer informatie te geven over uw lokale zaken. We willen onze site inzenden naar beide data aggregators (sites die bedrijfslocatiegegevens naar andere sites doorspelen), en dan direct naar directories die relevant zijn voor u.

Ik gebruik het Netwerkprofiel om op deze aggregators en directories te worden vermeld, maar er zijn ook manieren om het zelf handmatig te kunnen doen. Ik heb gekozen voor het Netwerkprofiel vanwege het tijdbesparend aspect. Daarnaast krijgt u een onderhoudspaneel tot uw beschikking waar u alles zelfstandig kunt beheren.

Als u zover bent om uw onderneming toe te voegen aan deze mappen, zorg ervoor dat uw naam, adres en telefoonnummer precies op excact dezelfde manier worden opgegeven als in uw Google Mijn Bedrijf-profiel en -site. Eventuele discrepanties (hoe klein ook) kunnen je strafpunten opleveren.